Ogłoszenie o naborze do projektu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Organizacji Pozarządowych – edycja 2026

Fundacja Imago ogłasza nabór uczestników do projektu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Organizacji Pozarządowych – edycja 2026, realizowanego w ramach programu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, finansowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego. Udział w projekcie jest bezpłatny.

CEL PROJEKTU:

Celem projektu jest wsparcie osób z niepełnosprawnościami w codziennym funkcjonowaniu oraz zwiększenie ich samodzielności i aktywności społecznej poprzez zapewnienie usług asystenta osobistego, a także upowszechnienie usług asystencji osobistej.

KTO MOŻE ZOSTAĆ UCZESTNIKIEM PROJEKTU?

Do udziału w projekcie zapraszamy:

  • dzieci od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami określonymi w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji,
  • osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:

a) o znacznym stopniu niepełnosprawności,

b) o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,

c) traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Pierwszeństwo udziału w projekcie, zgodnie z zapisami Programu, należy się:

1) osobom z niepełnosprawnościami samotnie zamieszkującym i gospodarującym, które nie mają możliwości korzystania ze wsparcia innych osób,

2) osobom z niepełnosprawnościami wspólnie zamieszkującym i gospodarującym, nie mającym możliwości wzajemnego wsparcia ani korzystania ze wsparcia innych osób,

3) osobom z niepełnosprawnościami, które przebywają w rodzinnej pieczy zastępczej w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2025 r. poz. 49), tj.: dzieci i osoby przebywające w rodzinach zastępczych (spokrewnionych, niezawodowych lub zawodowych) lub w rodzinnych domach dziecka na zasadach określonych w art. 37 ust. 1-6 tej ustawy,

4) osobom z niepełnosprawnościami, które przebywają w placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego w rozumieniu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, tj.: dzieci i osoby przebywające w tych placówkach na zasadach określonych w art. 37 ust. 1-6 tej ustawy, o ile wyłączną opiekę nad nimi w tej placówce sprawują małżonkowie lub osoba niepozostająca w związku małżeńskim

ZAKRES WSPARCIA OBEJMUJE MIĘDZY INNYMI:

  • czynności samoobsługowe, z zastrzeżeniem, że usługi asystenckie mogą wyłącznie uzupełniać usługi opiekuńcze, ale nie mogą ich zastępować,
  • pomoc w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie,
  • przemieszczanie poza miejscem zamieszkania,
  • podejmowanie aktywności życiowych i komunikowanie z otoczeniem.

OKRES REALIZACJI PROJEKTU:

Styczeń – Grudzień 2026 r.
(usługi świadczone zgodnie z ustalonym harmonogramem, w zależności od potrzeb uczestnika i dostępnych godzin)

Termin naboru:
30 października – 6 listopada 2025 r.

JAK ZGŁOSIĆ SIĘ DO PROJEKTU?

W celu zgłoszenia udziału należy:

  1. wypełnić formularz zgłoszeniowy, kartę zakresu czynności oraz podpisać klauzulę RODO,
  2. dołączyć kopię orzeczenia o niepełnosprawności,
  3. dostarczyć dokumenty osobiście do biura organizacji lub przesłać drogą pocztową.

Zgłoszenie nie gwarantuje udziału w projekcie, a kolejność zgłoszeń nie będzie mieć znaczenia dla przyznania wsparcia!

CO DALEJ?

Po nadesłaniu zgłoszenia należy czekać na kontakt od pracownika Fundacji. Zostanie umówione spotkanie diagnostyczne, podczas którego określimy indywidualną sytuację potencjalnych uczestników programu. Na jego podstawie zostaną przyznane punkty decydujące o przyznaniu usługi, trafieniu na listę rezerwową lub odrzuceniu zgłoszenia.

Zgłaszając się do projektu, zobowiązują się Państwo do przyjęcia pracownika Fundacji w umówionym terminie w miejscu zamieszkania lub do spotkania w dogodnym ustalonym wspólnie miejscu (np. w biurze Fundacji). Diagnoza jest niezbędnym elementem procesu przyznania usługi.

Spotkania diagnostyczne planowane są wstępnie na okres listopad-grudzień 2025. Dostępna liczba miejsc w programie, a także ich podział między lokalizacje wskazane poniżej, są uzależnione od przyznanego fundacji dofinansowania na realizacji usług asystenckich i oferty złożonej w konkursie MRPiPS.

Uwaga!

Przy wypełnianiu dokumentów rekrutacyjnych prosimy o zwrócenie uwagi na następujące kwestie:

1. dokumenty muszą zawierać podpisy i daty,

2. obok nazwy miejscowości/wsi należy podać kod pocztowy,

3. podając nazwisko asystenta ze wskazania, należy podać jego numer telefonu,

4. dokumenty, szczególnie kopia orzeczenia, muszą być czytelne i kompletne.

Nieuzupełnione prawidłowo dokumenty będą skutkować odrzuceniem zgłoszenia z powodu błędów formalnych.

KONTAKT I INFORMACJE:

Miejsca przyznane w projekcie są dzielone na 2 województwa, a 3 lokalizacje, w których obowiązują osobne listy rankingowe:

  • Wrocław – gm. m. Wrocław, gm. Kąty Wrocławskie, gm. Mietków,
  • Bytom – gm. Bytom,
  • Dąbrowa Górnicza – gm. Dąbrowa Górnicza, gm. Będzin.

Biura Fundacji Imago:

  • Wrocław, aleja Generała Józefa Hallera 123; godz. 09:30 – 16:00

Martyna Rangno – tel. 509 771 751, e-mail: martyna.rangno@fundacjaimago.pl,

Natalia Rojek – tel. 797 996 564, e-mail: natalia.rojek@fundacjaimago.pl.

  • Dąbrowa Górnicza, ul. Sienkiewicza 6a; godz. 09:30 – 16:00

Daria Sąsiadek – tel. 512 813 201, e-mail: daria.sasiadek@fundacjaimago.pl,

  • Bytom, ul. Moniuszki 22 pok. 112; godz. 09:30 – 16:00

Katarzyna Gajda – tel. 797 110 933, e-mail: kasia.gajda@fundacjaimago.pl.

WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW:

1. Program  „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Organizacji Pozarządowych – edycja 2026 wraz z obowiązkiem informacyjnym (załącznik nr 13 do Programu)

2. Wzór karty zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Organizacji Pozarządowych – edycja 2026 (załącznik nr 1 do Programu)

3. Wzór karty zakresu czynności w ramach usług asystencji osobistej do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Organizacji Pozarządowych – edycja 2026 (załącznik nr 2 do Programu)

4. Przetwarzanie danych IMAGO 2026 (RODO)