PROJEKT GUIDE: Eurochild i EASPD wydają podręcznik szkoleniowy dla opiekunów dzieci z niepełnosprawnościami bez opieki
04.11.2024
Wspólnie z zespołem ekspertów organizacje Eurochild i EASPD opracowały program międzynarodowego szkolenia oraz podręcznik dla trenerów, aby wyposażyć ich w informacje i narzędzia niezbędne do zapewnienia wysokiej jakości szkoleń dla opiekunów i profesjonalistów pracujących z dziećmi. Program i podręcznik są dostosowane do potrzeb grup docelowych i oferują aktualne informacje na temat wyzwań stojących przed krajowymi systemami opieki, wraz z konkretnymi środkami naprawczymi oraz rozwiązaniami.
Opracowanie podręcznika jest częścią projektu GUIDE (Wspieranie opiekunów dzieci bez opieki), który koncentruje się na budowaniu wiedzy i umiejętności opiekunów i specjalistów w pięciu krajach europejskich – Bułgarii, Grecji, Słowacji, Włoszech i Polsce. Projekt skierowany jest w szczególności do osób pracujących z dziećmi z niepełnosprawnościami lub zagrożonymi opóźnieniami rozwojowymi, w tym z dziećmi przybywającymi z Ukrainy oraz ewakuowanymi z placówek opiekuńczych na Ukrainie.
Podręcznik został opracowany, aby wspierać działania szkolenioweoraz oraz dostarczyć opiekunom kompleksowych informacji na temat praw, zagrożeń i wsparcia dzieci, przy koncentracji na ich najlepszym interesie. Podręcznik odnosi sie do usług państwowych, standardów etycznych oraz wyzwań, przed którymi stoją opiekunowie, zwłaszcza gdy mają do czynienia z dziećmi bez opieki lub dziećmi znajdującymi się w trudnej sytuacji. Obejmuje kluczowe obszary takie jak: zrozumienie praw dziecka poprzez budowanie efektywnych relacji między opiekunem a dzieckiem; wsparcie od momentu przybycia; długoterminowe rozwiązania; wykorzystanie narzędzi do radzenia sobie z podatnością na zagrożenia; aspekty kulturowe; trauma.
Podręcznik, mający zastosowanie w całej UE, dostosowuje się do różnorodnych systemów opieki i przyjmowania nieletnich w państwach członkowskich, kładąc jednocześnie nacisk na prawa człowieka i mając na celu wzmocnienie pewności opiekunów w promowaniu praw dziecka i bezstronnym działaniu. Opierając się na wcześniejszych pracach Agencji Praw Podstawowych UE (FRA), podręcznik wykorzystuje wiedzę z badań nad opieką nad dziećmi, ich relokacją oraz prawem azylowym.
Pod koniec szkolenia zrealizowanego według zaleceń Podręcznika, trenerzy nabędą nie tylko wiedzę i umiejętności, ale także pewność siebie, co pomoże im wspierać opiekunów i dzieci, zgodnie z priorytetem że we wszystkich podejmowanych działaniach najważniejsze jest dobro dziecka.
W dniach 17–19 września w Brukseli odbyła się pierwsza trzydniowa sesja szkoleniowa, podczas której zaprezentowane zostały narzędzia do pracy z dziećmi, w tym dziećmi z traumą; zagadnienia interwencji kryzysowej, zarządzania konfliktami oraz pierwszej pomocy psychologicznej. Goście z FRA i UEAA przedstawili spostrzeżenia na temat konstrukcji podręcznika szkoleniowego i procedur azylowych.
Przeczytaj więcej i pobierz podręcznik tutaj
W następnej kolejności: w 2025 r. ukażą się skontekstualizowane podręczniki w języku danego kraju (angielski, bułgarski, grecki, słowacki włoski, polski)
W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji, można się kontaktować z Lyzavetą Drannikovą, specjalistką ds. projektów w EASPD
O Eurochild: Eurochild to sieć ponad 200 organizacji i osób prywatnych z 42 krajów, których zadaniem jest promowanie praw i dobrostanu dzieci i młodych ludzi w całej Europie. Poprzez badania, rzecznictwo i współpracę Eurochild wpływa na politykę i praktyki mające na celu poprawę życia dzieci.
O EASPD: Europejskie Stowarzyszenie Dostawców Usług na rzecz Osób Niepełnosprawnych (EASPD) reprezentuje poglądy ponad 20 000 instytucji świadczących usługi społeczne oraz ich stowarzyszeń patronackich. Promuje równość szans osób niepełnosprawnych poprzez skuteczne, wysokiej jakości systemy usług.
GUIDE: Wspieranie opiekunów dzieci bez opieki (101141170). Projekt finansowany przez Unię Europejską. Wyrażone w materiale poglądy i opinie są wyłącznie poglądami autora(ów) i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Ani Unia Europejska, ani EACEA nie mogą ponosić za nie odpowiedzialności.