Projekt GUIDE – wsparcie opiekunów dzieci bez opieki


Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Azylu, Migracji i Integracji (AMIF)

Okres realizacji projektu: 01.04.2024-30.09.2026
Celem projektu jest wzmocnienie krajowych systemów wsparcia opiekunów zajmujących się dziećmi uchodźczymi w Unii Europejskiej. Projekt wspiera wdrażanie europejskich polityk azylowych, migracyjnych i integracyjnych, poprzez podnoszenie umiejętności opiekunów, rozwijanie mechanizmów wsparcia opiekunów oraz profesjonalistów opiekujących się dziećmi bez opieki i rozdzielonymi, szczególnie tymi z niepełnosprawnościami lub opóźnieniami rozwojowymi.
Główne cele projektu:
- rozwijanie kompetencji i zasobów opiekunów, aby świadczone przez nich usługi oparte były na prawach dziecka
- analiza i rozwinięcie krajowych systemów świadczenia usług oraz wdrażanie kompleksowej opieki nad dziećmi
- ustanowienie solidnych sieci wsparcia i ułatwienie wymiany najlepszych praktyk w celu zmniejszenia wypalenia zawodowego wśród opiekunów
- wzmocnienie krajowych systemów wparcia opiekunów dziecięcych oraz promowanie wymiany wiedzy między przedstawicielami władz, dostawcami usług, organizacjami pozarządowymi i opiekunami w celu zaspokojenia konkretnych potrzeb wynikających ze specyfiki warunków danego kraju
- zwiększenie widoczności roli opiekunów oraz wyzwań, z jakimi się borykają, jest również kluczowym celem.
Grupa docelowa
Projekt GUIDE jest skierowany do opiekunów dzieci przybywających do Unii Europejskiej bez opieki i rozdzielonych, w tym tych z niepełnosprawnościami lub zagrożonych opóźnieniami rozwojowymi, różnych narodowości, między innymi dzieci ukraińskich. Skupia się również na profesjonalistach wspierających opiekunów (pracownicy socjalni, personel ośrodków recepcyjnych, pracownicy organizacji pozarządowych i organów ochrony dzieci, wolontariusze).
Realizatorzy projektu
W ramach projektu zawiązano międzynarodowe konsorcjum, w skład którego wchodzą następujące organizacje:
EASPD (Lider Projektu) – Belgia; FUNDACJA IMAGO – Polska; CESIE ETS – Włochy; IASIS – Grecja; TENENET – Słowacja; SAVE THE CHILDREN – Polska; NNC – Bułgaria; EUROCHILD – Belgia
Innowacyjne aspekty projektu
Innowacyjne aspekty obejmują silne skupienie się na wspieraniu dzieci z niepełnosprawnościami oraz kaskadowe podejście do szkoleń, zapewniające szerokie rozpowszechnianie wiedzy i najlepszych praktyk. W ramach projektu opracowany zostanie kompleksowy program szkoleniowy dla 250 opiekunów i profesjonalistów opieki społecznej. Projekt zakłada także stworzenie krajowych map dostawców usług i sieci peer-to-peer; zapewnienie zasobów technicznych oraz uruchomienie europejskiej kampanii mającej na celu zwiększenia świadomości i dostarczenie rozwiązań dla wyzwań we wsparciu opiekunów. Ponadnarodowy wymiar projektu podkreśla międzynarodowe konsorcjum i tłumaczenie kluczowych rezultatów na wiele języków.
Kontakt
Ze strony Fundacji Imago projektem zajmują się:
- Magda Mielczarek
magda.mielczarek@imago.pl - Mariia Pavlova
Mariia.pavlova@fundacjaimago.pl

GUIDE: Wsparcie opiekunów dzieci bez opieki (101141170). Projekt finansowany przez Unię Europejską. Przedstawione poglądy i opinie są wyłącznie poglądami autora (autorów) i nie muszą odzwierciedlać poglądów Unii Europejskiej lub Komisji Europejskiej. Ani Unia Europejska, ani instytucja przyznająca dofinansowanie nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
#GUIDEforGuardians
31.10.2024
Eurochild i EASPD wydają Podręcznik szkoleniowy dla opiekunów dzieci bez opieki z niepełnosprawnościami
Wspólnie z zespołem ekspertów Eurochild i EASPD opracowały program międzynarodowego szkolenia oraz podręcznik dla trenerów, aby wyposażyć ich w informacje i narzędzia niezbędne do zapewnienia wysokiej jakości szkoleń dla opiekunów i profesjonalistów pracujących z dziećmi. Program i podręcznik są dostosowane do potrzeb grup docelowych i oferują aktualne informacje na temat wyzwań stojących przed krajowymi systemami opieki, wraz z konkretnymi środkami naprawczymi oraz rozwiązaniami.
Opracowanie podręcznika jest częścią projektu GUIDE (Wspieranie opiekunów dzieci bez opieki), który koncentruje się na budowaniu wiedzy i umiejętności opiekunów i specjalistów w pięciu krajach europejskich – Bułgarii, Grecji, Słowacji, Włoszech i Polsce. Projekt skierowany jest w szczególności do osób pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi lub zagrożonymi opóźnieniami rozwojowymi, w tym z dziećmi przybywającymi z Ukrainy oraz ewakuowanymi z placówek opiekuńczych na Ukrainie.
Podręcznik został opracowany, aby wspierać działania szkoleniowe oraz oraz dostarczyć opiekunom kompleksowych informacji na temat praw, zagrożeń i wsparcia dzieci, przy koncentracji na ich najlepszym interesie. Podręcznik odnosi się do usług państwowych, standardów etycznych oraz wyzwań, przed którymi stoją opiekunowie, zwłaszcza gdy mają do czynienia z dziećmi bez opieki lub dziećmi znajdującymi się w trudnej sytuacji. Obejmuje kluczowe obszary takie jak: zrozumienie praw dziecka poprzez budowanie efektywnych relacji między opiekunem a dzieckiem; wsparcie od momentu przybycia; długoterminowe rozwiązania; wykorzystanie narzędzi do radzenia sobie z podatnością na zagrożenia; aspekty kulturowe; trauma.
Podręcznik, mający zastosowanie w całej UE, dostosowuje się do różnorodnych systemów opieki i przyjmowania nieletnich w państwach członkowskich, kładąc jednocześnie nacisk na prawa człowieka i mając na celu wzmocnienie pewności opiekunów w promowaniu praw dziecka i bezstronnym działaniu. Opierając się na wcześniejszych pracach Agencji Praw Podstawowych UE (FRA), podręcznik wykorzystuje wiedzę z badań nad opieką nad dziećmi, ich relokacją oraz prawem azylowym.
Pod koniec szkolenia zrealizowanego według zaleceń Podręcznika, trenerzy nabędą nie tylko wiedzę i umiejętności, ale także pewność siebie, co pomoże im wspierać opiekunów i dzieci, zgodnie z priorytetem, że we wszystkich podejmowanych działaniach najważniejsze jest dobro dziecka.
W dniach 17–19 września w Brukseli odbyła się pierwsza trzydniowa sesja szkoleniowa, podczas której zaprezentowane zostały narzędzia do pracy z dziećmi, w tym dziećmi z trauma; zagadnienia interwencji kryzysowej, zarządzania konfliktami oraz pierwszej pomocy psychologicznej. Goście z FRA i UEAA przedstawili spostrzeżenia na temat konstrukcji podręcznika szkoleniowego i procedur azylowych.
Przeczytaj więcej i pobierz podręcznik tutaj
W następnej kolejności: w 2025 r. ukażą się skontekstualizowane podręczniki w języku danego kraju (angielski, bułgarski, grecki, słowacki włoski, polski)
W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji, można się kontaktować z: Lyzavetą Drannikovą, specjalistką ds. projektów w EASPD
_____________
O Eurochild: Eurochild to sieć ponad 200 organizacji i osób prywatnych z 42 krajów, których zadaniem jest promowanie praw i dobrostanu dzieci i młodych ludzi w całej Europie. Poprzez badania, rzecznictwo i współpracę Eurochild wpływa na politykę i praktyki mające na celu poprawę życia dzieci.
O EASPD: Europejskie Stowarzyszenie Dostawców Usług na rzecz Osób Niepełnosprawnych (EASPD) reprezentuje poglądy ponad 20 000 instytucji świadczących usługi społeczne oraz ich stowarzyszeń patronackich. Promuje równość szans osób niepełnosprawnych poprzez skuteczne, wysokiej jakości systemy usług.
GUIDE: Wsparcie opiekunów dzieci bez opieki (101141170). Projekt finansowany przez Unię Europejską. Przedstawione poglądy i opinie są wyłącznie poglądami autora (autorów) i nie muszą odzwierciedlać poglądów Unii Europejskiej lub Komisji Europejskiej. Ani Unia Europejska, ani instytucja przyznająca dofinansowanie nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Eurochild і EASPD створили навчальний посібник для опікунів дітей з обмеженими можливостями, які залишилися без супроводу.
31.10.2024
Разом з експертами Eurochild і EASPD розробили транснаціональну програму підготовки тренерів і посібник, щоб забезпечити тренерів інформацією та інструментами, необхідними для забезпечення високоякісного навчання опікунів і спеціалістів. Програми та посібник адаптовані до потреб цільових груп і пропонують своєчасну інформацію про виклики, з якими стикаються національні системи опіки, а також пропонують конкретні заходи та рішення.
Це частина проекту GUIDE (Підтримка опікунів дітей без супроводу), який спрямований на розвиток знань і навичок опікунів і спеціалістів у п’яти європейських країнах – Болгарії, Греції, Словаччині, Італії та Польщі. Проект особливо націлений на тих, хто працює з дітьми з обмеженими можливостями або з дітьми, які мають ризик затримки розвитку, включаючи дітей, які прибувають з України та евакуйовані з інтернатних закладів в Україні.
Цей Посібник розроблено для підтримки навчання та містить вичерпний посібник для опікунів щодо прав, ризиків і підтримки дітей, зосереджуючись на їхніх найкращих інтересах у зв’язку з державними послугами, етичними стандартами та викликами, з якими вони стикаються, особливо для дітей без супроводу та вразливих. дітей. Він охоплює такі ключові сфери, як розуміння прав дітей, побудова ефективних стосунків між опікуном і дитиною, супроводження їх від прибуття до довгострокових рішень, а також використання інструментів для усунення вразливостей, культурних аспектів і травм.
Посібник, який застосовується в усьому ЄС, адаптується до різноманітних систем опіки та прийому в державах-членах, водночас наголошуючи на принципах прав людини та спрямований на посилення впевненості опікунів у просуванні прав дітей та неупередженості. Спираючись на попередню роботу Агентства ЄС з фундаментальних прав (FRA), посібник базується на дослідженні опіки, переміщення дітей та законодавства про надання притулку.
Наприкінці навчання, яке пройде відповідно до Посібника, тренери отримають не лише знання та навички, але й впевненість, щоб підтримувати дітей та опікунів, які перебувають під їх опікою, гарантуючи, що всі вжиті дії спрямовані на найкращі інтереси дитини.
17 по 19 вересня в Брюсселі відбувся перший триденний тренінг. Він пропонував інструменти для роботи з дітьми, травматичного та кризового втручання, управління конфліктами та першої психологічної допомоги. Запрошені доповідачі з FRA (Агентство Фундаментальних Прав Європейського Союзу) та UEAA (Агентство Європейського Союзу з Надання Притулку) розповіли про створення навчального посібника та процедури надання притулку.
>Дізнайтеся більше та завантажте посібник
Наступний крок: У 2025 році з’являться адаптовані посібники, розроблені та доступні на англійській, болгарській, грецькій, словацькій, італійській та польській мовах.
Щоб отримати додаткову інформацію, зв’яжіться з Лізаветою Дранніковою (Lyzaveta Drannikova), керівником проекту EASPD.
_____________
Про Eurochild: Єврочайлд це мережа з понад 200 організацій і окремих осіб у 42 країнах, які працюють над захистом прав і благополуччя дітей і молоді в Європі. Завдяки дослідженням, адвокації та співпраці Eurochild впливає на політику та практику для покращення життя дітей.
Про EASPD: Європейська Асоціація Постачальників Послуг для Людей з Обмеженими Можливостями (EASPD) представляє погляди понад 20 000 соціальних служб та їхніх асоціацій. Вони сприяють рівним можливостям для людей з обмеженими можливостями через ефективні та високоякісні системи обслуговування.
GUIDE: Допомога опікунам дітей без супроводу (101141170). Фінансується Європейським Союзом. Однак висловлені погляди та думки належать лише авторам і не обов’язково відображають погляди Європейського Союзу чи Європейської Комісії. Ні Європейський Союз, ні Європейська Комісія не несуть відповідальність за них.
30.11.2024
Wczoraj zakończyło się dwudniowe spotkanie międzynarodowego zespołu projektowego GUIDE, które odbyło się w Sofii. Podczas spotkania przedstawiciele organizacji partnerskich podsumowali dotychczasowe działania oraz omówili nadchodzące wyzwania związane z realizacją projektu.



- Podręcznik krajowy dla trenerów – Polska: D2.4_Nat Manual_Poland_Pl
- Навчальний посібник для тренерів – Польща: D2.4_Nat Manual_Poland_Ua
- Карта національних постачальників (надавачів) послуг – Польща (всенаціональна карта): D2.5_National map_Poland (national)_UA
- Krajowa mapa dostawców usług – Polska: D2.5_National map_Poland_PL
- Wytyczne dla osób prowadzących kręgi słuchania: D3.1_Guidelines For Listening Circles Facilitators PL
- Посібник для фасилітаторів кіл взаємопідтримки: D3.1_Guidelines For Listening Circles Facilitators UKR
- Mechanizmy składania skarg dla dzieci w Polsce / Механізми подання скарг для дітей у Польщі: Mechanizmy składania skarg dla dzieci w Polsce PL i UA .pdf
- Numery telefonów, wsparcie dla dzieci w Polsce – plakat / Номери телефонів, підтримка для дітей в Польщі – плакат: A4